Data-csúcs (884 m)

Szeretettel ajánlunk figyelmetekbe egy látványos túraútvonalat a Torockói-hegységből, amelyet bizonyára sokkal kevesebben ismertek, mint a népszerű Székelykőre vezető turistaútvonalakat. Éppen ezért ideje felfedezni új kirándulóhelyeket a hegységben, hogy ti is ráeszméljetek, nem minden út a Székelykőre vezet, hanem számos gyönyörű és látványos útvonal tartogat meglepetést számotokra.
Mi egy népes csapattal jártuk le először a Data-csúcsra vezető turistaösvényt 2022. október 2-án a Természetjárók napja Várfalván című rendezvény alkalmából, amelyet az országos EKE szervezett. Túravezetőink Lukács József és Kardos Tibor voltak, akik előzőleg kétszer is lejárták az útvonalat, hogy a lehető legjobban megismerjék.

Buszunk a Kőközi-szoros (Cheile Vălișoarei) bejáratánál lévő bal oldali parkolónál állt meg, Torockógyertyános (Vălișoara) falu után. Innen indul a piros körrel jelzett útvonal, amely felvisz a Data-csúcsra. Az első pár méter után szembesültünk is az első kihívással: át kellett kelnünk az Enyed-patakon, ami kisebb torlódáshoz vezetett a libasorban haladó csapat számára. Miután sikeresen átkeltünk, és száraz lábbal megúsztuk, nagyjából 200 m-en keresztül még szinten haladtunk, majd kezdődött egy meredekebb kaptató: újabb 200 m-en keresztül közel 70 m-t emelkedtünk. Mivel az éjszakai eső miatt a nedves füves talaj nagyon csúszós volt, nagy hasznát vettük a túrabotoknak (már aki nem felejtette otthon :D). Itt egy kis pihenőt tartottunk, élveztük a Kőközi-szoros látványát, túravezetőnk, Jocó pedig spontán helytörténeti kiselőadást tartott a falvak kialakulásáról. Innen már célpontunkat, a Data-csúcsot is megpillantottuk.

Tovább folytatva utunkat impozáns szénaboglyák mellett haladtunk el, majd 220 m után kereszteztünk egy mezei utat (Data 1) (vigyázat, itt villanypásztor állja a túrázók útját), de mi haladtunk tovább előre a piros kör jelzést követve. 540 m után ismét kereszteztünk egy földutat (újabb villanypásztor!) és elérkeztünk ahhoz a ponthoz (Data 2), ahol a piros kör jelzésről leágazik egy kék kereszt jelzés: a piros halad tovább a Data-csúcs irányába egyre meredekebb emelkedőn, a végén pedig már a sziklákon keresztül, ahol kifeszített sodronyok segítik a haladást, a kék pedig elindul a gerinc alatti lankásabb terepen. Mi az utóbbit választottuk, így végig gyönyörködhettünk a fölénk magasodó Data-csúcsban. Közben a nap is kisütött, így az ég kékje és a levelek bíbora, sárgája még élénkebben virított, mi pedig élveztük a színkavalkádot.

800 m után elérkeztünk az erdő szélére, ahol a kék jelzésű út elkanyarodik délkeleti irányba (Data 3), mi viszont az erdőben folytattuk utunkat újra a piros kör jelzést követve. Az avar igazi ősz-illatot árasztott magából, néhányunk örömére pedig ízletes gombák is előbújtak a föld alól: sötét tölcsérgomba, piruló galóca, galambgomba, korallgomba és őzlábgomba került egyesek vászonszatyrába. Ráadásként a bánáti sáfrányok üde lila kavalkádjában is gyönyörködhettünk. Nagyjából 920 m után kiértünk egy kisebb tisztásra (Data 4), ahonnan már egy sűrűbb erdőben folytatódott az emelkedő fel a csúcsra. 1 km és 148 m emelkedés után megérkeztünk várva várt célpontunkhoz, a Data-csúcsra (884 m) (Data 5), ahonnan gyönyörű kilátás nyílik az Ordaskőre, a Bedellőre és a Kőközi-szorosra, valamint Torockószentgyörgy (Colțești), Bedellő (Izvoarele) és Torockógyertyános (Vălișoara) falvakat is láthatjuk madártávlatból. Torockó (Rimetea) sajnos takarásban van erről az oldalról.

Mivel a szél nagyon felerősödött, és a megjósolt déli napsütés is elmaradt, sokat nem vesztegeltünk a csúcson: elfogyasztottuk uzsonnánkat, túravezetőnk röviden mesélt a Torockói-hegység kialakulásáról, majd indultunk is vissza ugyanazon az úton, amin feljöttünk. Amennyiben ti kisebb csoporttal vesztek részt, és a kondíciótokkal sincs gond, lefele akár bevállalhatjátok a sziklán keresztül levezető, meredekebb, sodronnyal ellátott útvonalat, vagy akár lentről választhatjátok ezt mászásként, és lefele pedig mehettek azon a kevésbé meredek úton, ahol mi túráztunk. Bármelyiket is választjátok, kívánunk élménydús kirándulást nektek.
Mi közel hatvanan vettünk részt, és a csapat összetétele is nagyon változó volt, több hosszú szünetet is tartottunk, valamint nagyon mérsékelt tempóban haladtunk. Ez meglátszik a menetidőn is, viszont kisebb csoporttal és kevesebb szünettel könnyen le lehet faragni a pihenési idő hosszát.

(Megj. A zölddel írt szöveg a digitális nyomvonalon megjelölt útvonalpontok neve, amely segíthet az eligazodásban.)

A túra adatai

Túralejárás dátuma: 2022. október 2.
Időjárás, terep: tiszta idő, sáros, nedves terep
Útvonal hossza: 8 km
Teljes menetidő: 5 óra 53 perc
Mozgásidő: 2 óra 53 perc
Túravezető: Lukács József és Kardos Tibor
Teljes szintemelkedés: 500 m
Teljes szintereszkedés: 488 m
Minimális tszfm.: 467 m
Maximális tszfm.: 866 m

Amennyiben nem sikerül letöltenetek a lenti gpx-nyomvonalat, kattintsatok ide.