A Kakasos templomtól a Varjúvárig

VIII. Kós Károly Emlék- és Teljesítménytúrák

Összesen 29-en vettek részt a Kolozsvári Magyar Napok keretén belül az Erdélyi Kárpát Egyesület–Kolozsvár 1891 és a Szentimrei Alapítvány által szervezett 50, 25 és 10 km-es VIII. Kós Károly Emlék- és Teljesítménytúrákon augusztus 20-án.

Az idei túra rendezői Ferenczi Júlia, kolozsvári EKE-alelnök és Szabó Zsolt, a Művelődés főszerkesztője voltak, bírók: Szabó Ilona, Szőcs János, Szabó István, Pál István és Pál Gyöngyi.
Az idei teljesítménytúrára a megszokottnál kevesebben jelentkeztek. Valószínűleg a Kolozsvári Magyar Napok változatos és gazdag programja sok ember figyelmét elvonta erről a rendezvényről, a Teljesítménytúrázók Társaságának eseménynaptárába is későn került be. Pedig igazán turistacsalogató időjárás volt, felhőtlen kék égbolttal, elviselhető nyári meleggel. Az 50 km-es távon 3-an (Kiss János, Tőkés Gyöngyi, Orbán Tibor), a 25 km-esen 17-en, a 10 km-esen 9-en vettek részt.
A 10 km-es táv a Szentimrei villától balra, déli irányba indul az oláhnádasi földúton. Néhány kanyar után felkaptat a Csigadombra. Eddig 20–25 perc az út. A Csiga-dombról földúton halad dél felé, az erdőben halad az út, a nyeregben az erdő szélén jobbra (nyugatra) fordul. A bozót szélét követve megmássza az Ordományost. Tovább az erdő szélén rövid kapaszkodó után, felér a Riszeg-tetőre.
A 25 km-es táv Sztána központjából, a piros jelzést követve, keleti irányba hagyja el a falut. Itt északnak fordulva, feltűnnek Kispetri faluvégi házai, a templom tornya. A jelzés a református templom jobb oldalán kalauzol tovább. Kispetritől egy órányira felér az Almási várhoz, a sziklás nyeregből a gerinc déli ágának élére kaptat fel. Gyérebb, sűrűbb erdőben, végig a gerinc vonalán halad. A tetőről balra Sztána, a Csigadomb, a Riszeg-tető, balra előre Zsobok. A kertek között ereszkedik az út. A patakon átkelve, a Farnas–Zsobok országúton ér a faluba, a malom irányából. Zsobokot elhagyva, a vasúti megálló irányába felfelé kanyargó szerpentinen folytatódik az út, nem lehet eltévedni, mert a Riszeg-tető reléje, valamint az irányába emelkedő út végig szem előtt van.
Az 50 km-es túra, Kolozsvárról, a Kakasos templomtól indul, a Szamos és a Nádas vízválasztóján folytatódik. Balra a Kolozsvár–Bánffyhunyad–Nagyvárad (DN 1) országút a Szamos völgyén, míg a vasút a Nádas völgyén halad. A túrán szabályszerűen jobbra erdő, balra országút, azaz a gerincutat kevés kivétellel jobb oldalról az erdő széle határolja, balra kilátás van a völgyre. Az első szakaszon Kolozsvárra, Szászfenesre, Gyalura, majd Magyarkapusra van rálátás (balra). Gyalu után az országút a Kapus patak völgyén halad tovább. Egy 703 m magas hágó után (itt van a Körös tetői relé, valamint a Sebes-Körös forrása) az országút a Körös völgyén halad tovább a Kalotaszegi-medencébe. Innen a túra útvonala egy vízválasztó meredek lejtők nélküli széles hátságon halad a 745 m-es Riszeg-tetői hármas csomópont felé. Ettől nyugatra a Sebes-Körös, északra a Szamos egyik mellékpatakja, az Almás, keletre pedig a Kolozsvár felé futó Nádas patak indul. Az 50-es túra a Riszeg-tető érintésével jut el a Varjúvárhoz, innen a Kós Károly 25 és 10-es túrákkal egyező útvonalon ér a Szentimrei-villához, ahol Szabó Zsolt célbíró emléklappal, kitűzővel és az elmaradhatatlan túrós puliszkával várta a célba érőket.