Kis-Magura – Havas-bükke – Medve-gerinc

Közületek bizonyára már sokan hallottak a Szelicse fölé magasló Kis-Maguráról, amely a Feleki-gerinc legnyugatibb csúcsa. Kopár, kúp alakú formájáról összetéveszthetetlen más csúcsokkal, számos Kolozsvár-környéki magaslati pontról tökéletesen látható. Túránk során nemcsak a Kis-Magurát hódítjuk meg, hanem a tőle északnyugatra lévő Havas-bükkét is, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a Gyalui-havasokra és Magyarfenesre, végezetül pedig a Medve-gerincen haladva, egy gyönyörű erdei úton jutunk el Szászfenesig, beereszkedve a Leányvár lakónegyedbe. Mivel nem körtúráról van szó, javasoljuk a tömegközlekedéses megközelítést. Szelicse határáig a Csürülyébe tartó M16-os buszjárattal juthatunk el a Román Opera melletti megállóból, visszafele pedig a Leányvár lakónegyedből induló M21-es, illetve M26-os buszok egyikével utazhatunk Kolozsvárig. A túra lejárását minden évszakban javasoljuk, viszont a Kis-Magura télen a leglátványosabb. Kellemes időtöltést kívánunk nektek.

Megjegyzés. A nyomvonalak digitális felvétele során útvonalpontokat rögzítettünk, amelyek túrázáskor lényegesek a helymeghatározáshoz és eligazodáshoz. A nyomvonalakon a pontok sorszámát a túra kódjával is párosítottuk (pl. MH-04), míg a térképen csupán az útvonalpont száma jelenik meg (pl. 4).

A nyomvonal alapján a túra kiindulási pontjához közeledve (MH-01) jelezhetjük a buszsofőrnek, hogy le fogunk szállni, ugyanis nincs hivatalos buszmegálló Szelicse falu határában. Miután leszállunk, átkelünk az úton és elindulunk felfele a bal oldali úton, amely az állatsimogató (Moara de vânt szabadidő-park) felé vezet. Körülbelül 400 m után balra megpillantunk egy útelágazást (MH-02), amely az Árpád-csúcs felé vezet, mi viszont haladunk tovább előre az aszfaltozott úton. Még 200 m, és egy jelöletlen, kissé nehezen kivehető csapáson betérünk jobbra az erdőbe (MH-03) egy fenyves alatt. Nagyjából 400 m-en keresztül a fenyves és egy drótkerítés között haladunk a kék sáv jelzést követve, majd nyílt terepre érünk, ahol megpillantjuk magunk előtt a Kis-Magurát. A csúcsig 700 m-t kell még gyalogolnunk, az utolsó szakaszon lévő emelkedő viszont ne tántorítson el, hiszen a gyönyörű panoráma mindenért kárpótolni fog. A Kis-Magura csúcson (827 m) (MH-04) fantasztikus kilátás fogad, tiszta időben még a Torockói-hegységet is láthatjuk, emellett a Gyalui-havasok vonulata, a Gorbó-gerinc, a szászfenesi Leányvár is feltűnik előttünk, alattunk pedig Szelicse terül el. Kis pihenő után tovább haladunk, majd a domb aljában gerincutunk leágazik balra a völgybe a szelicsei műút felé (MH-05). Utunk során gyakran találkozunk a narancssárga vízszintes jelzéssel, amely a biciklisek útvonalát jelöli. Leérve a főútra eltérünk balra és 750 m-t haladunk az aszfaltút szélén, majd az első utcán letérünk élesen jobbra (MH-06). Körülbelül 1,2 km-t haladunk a faluban következő pontunkig (MH-07), ahol Szelicse határában a lovas farmnál jobbra betérünk az erdőbe egy fakitermelő úton. Hamarosan balra felfele kanyarodunk és közel 300 m után az erdő szélére érünk (MH-08), kikerülve ezzel a farmot és az őrző kutyákat. Innen jobbra tartunk a bal oldalunkon levő telek kerítése mentén haladva, majd enyhén balra kanyarodunk rátérve a Havas-bükke tető peremén vezető szekérútra. Nagyjából 950 m után elérkezünk a tető szélén levő kilátóponthoz (760 m) (MH-09), ahonnan ismét gyönyörű kilátás tárul elénk: balra a Torockói-hegység a Székelykővel, Ordaskővel, Vidalykővel és Bedellővel, majd a Gyalui-havasok a Bélavárával, Öreghavassal, Buszkáttal, Három Gergellyel, Testessel, Izsárral, a távolban pedig a Vlegyászát is megpillanthatjuk. Alattunk jobbra Magyarfenes terül el. Visszafele útba ejtjük a csúcsot jelző követ (765 m) (MH-10), a következő pontunknál (MH-11) pedig letérünk az útról Szászfenes irányába. Egy meredekebb ereszkedő után nagyjából 1 km-t megtéve az erdőben elérkezünk ahhoz a ponthoz (MH-12), ahol a narancssárga vízszintes jelzésű út keresztez egy másikat. Innen, ha kinézünk balra, láthatjuk a Havas-bükke oldalát. Az erdei úton haladunk, majd 1,2 km után útelágazáshoz érünk (MH-13), ahol a jobb oldali utat választjuk. 850 m után balra térünk (MH-14), elhagyjuk a jelzett utat, amely a kolozstótfalusi hágó és a Leányvár irányába halad tovább. A következő útelágazásnál élesen letérünk balra (MH-15), majd kevesebb, mint 350 m után újra elágazáshoz érünk (MH-16), ahol egyenesen haladunk tovább, a bal oldali úton a Bükk-tető és Magyarfenes irányába lehet tartani. Nagyjából 1 km után újra útelágazáshoz érünk (MH-17), a jobb oldalit választjuk és haladunk tovább az erdei úton nagyjából 750 m-t, míg ki nem érünk a nyílt terepre. Újonnan épült házak mellett haladunk el, majd egyre inkább elénk tárul a szászfenesi betondzsungel. 800 m után megérkezünk túránk végpontjához, a Leányvár lakónegyedi végállomáshoz (MH-18), ahol felülünk az általunk választott buszra. Reméljük, maradandó élményekkel tértek vissza Kolozsvárra.

A túra adatai

Túralejárás dátuma: 2021. március 25.
Túravezető: Pál Gyöngyi
Időjárás, terep: tiszta idő, havas terep
Útvonal hossza: 14 km
Teljes menetidő: 6 óra 44 perc
Mozgásidő: 4 óra 23 perc
Teljes szintemelkedés: 305 m
Teljes szintereszkedés: 627 m
Minimális tszfm.: 419 m
Maximális tszfm.: 830 m

Amennyiben nem sikerül letöltened a lenti gpx-nyomvonalat, kattints ide.