Barlangok, vízesések, sziklás szakadékok a Szamosbazárban

A kanyargós, csendesen folydogáló Kis-Szamos része városunknak, életünknek, sétálunk partján, nézzük az úszkáló vadrucákat, sirályokat, hallgatjuk csobogását, ivóvizünk is a Szamos vize. Mekkora utat lesz meg, milyen akadályokon küzdi át magát, amíg ideér hozzánk, arra nem is gondolunk.

A Kis-Szamos két ágból fakad: a Bihar-hegység belsejében ered a nagyobbik ág, a Meleg-Szamos (Someşul Cald), a kisebbik, a Hideg-Szamos (Someşul Rece) pedig a Gyalui-havasokból, az Öreghavas alól. Ezek a Gyalui-tó víztározójában folynak össze, a víz innen Kis-Szamos néven fut tovább, Dés mellett összefolyik a Nagy-Szamossal és a Szamost alkotja. Az 1978-ban épült jósikafalvi (Belis) völgyzáró gát a Meleg-Szamos vizét tartja vissza. A Meleg-Szamoson sorakozó tavak közül ez a legnagyobb. A gát magassága 92 m, a tó hossza 17,3 km. Mélyében nyugszik a hajdani település, annak idején az ott lakó családokat felköltöztették a dombra. Az 1974-ben épített Tarnicai tó a halászok paradicsoma. Sok kirándulót vonz ide a csodaszép táj. Ezeket a tavakat ember hozta létre, ami ezeknél feljebb van, az már a természet vad erőinek a műve. Ilyen az a csodálatos karszt-fennsík, melynek a neve Pádis, ennek egyik leglátványosabb része a Szamosbazár. Július 6-án oda kirándultunk, Vas Géza túravezetővel.
Szombat reggel indulunk Bánffyhunyadra, letérünk a Nagykalota (Călata), Meregyó (Margău) és Havasrekettye (Răchiţele) felé vezető útra. Doda Pilii-nél elérjük az itt még kicsike Meleg-Szamost, az út tovább a bal parton halad, egész a Meleg-Szamos szorosának bejáratáig. Az idő csodálatos, kék égbolt, szép napsütés, jobbat nem is kívánhatunk egy jó kiránduláshoz.
A Szamosbazár (Cheile So-meşului Cald) egy körút, egy káprázatosan szép kirándulóhely a Bihar-hegységben. Sok szép karsztjelensége ihlette a „bazár” elnevezést, amely a bihari hegyek lelkes rajongójától, kutatójától és felfedezőjétől, Czárán Gyulától származik „...ez olyan bazár, ahol nem vernek át senkit, itt nem árulnak semmit pénzért, mindent ingyen élvezünk. A Meleg-Szamos a legcsodálatosabb alakulatoknak és képződményeknek egy egész panorámára való hosszú képsorozatát alkotta meg.” A Szamosbazár a Meleg-Szamos forrásánál található sziklafalak, sziklatornyok, vízesések, barlangok látványos együttese, egész barlangrendszer alakult itt át egy hatalmas kanyonná. Két jelentős látványosságot foglal magába: az Aragyásza-barlangot (Cetăţile Rădesei) és a Szamos kőközt. A Szamosbazár 8-as számot formázó két körútból áll. A kisebbik kör a barlangi út, a nagyobbik a Meleg-Szamos szurdokját két oldalról megkerülő nagy körút.
A Meleg-Szamos völgyén haladó erdészeti út a szoros bejárata előtt egy forrás közelében véget ér. Itt ivóvizünket felfrissíthetjük, majd a forrástól pár méterre a hegyoldalba kapaszkodó piros pont jelzésen megkezdhetjük a felfelé mászást. A meredek erdei ösvényen 30 perc után egy barlang szájához jutunk. Ezt hívják Belcazar palotájának (Honu-barlang), 75 m hosszú, nincsenek benne cseppkövek. Tovább kapaszkodunk a Szamossal párhuzamosan a piros ponttal jelzett ösvényen, kidöntött fatörzsek és sziklák között. Balra sziklás-köves csúcsra mászhatunk ki óvatosan, szép kilátás nyílik a Belvedere sziklaerkélyre és az egész sziklafalra. Nem szabad túl közel menni a szakadék széléhez, mert a puha föld könnyen leszakadhat. Rövid pihenő után tovább haladunk, jobbról magas sziklafalak kísérnek: a Bábel-sziklák, a Három arkangyal, az Elvált- és a Szemirámisz-torony. Csodás kilátásunk van a következő kilátó pontból is, ezúttal a Moloh-vízesésre. Tovább folytatva piros pontos utunkat, kisebb-nagyobb emelkedők és ereszkedők, a végén pedig egy erősebb ereszkedő és egy patakátkelés után hirtelen kitágul a völgy. Elölről, hátulról, jobbról, balról hatalmas hegyoldalak. A zord fenyveseket fehér sziklafalak veszik körül, öt patak találkozik itt a völgyben, a Szamosbazár szívében. Ez a Fortuna-liget (Poiana Rădesei). Ebédszünetet tartunk, megtekintjük az Aragyásza kijáratát és a Medúza-zugot. Közvetlenül a Szamosbazár völgye előtt található a 212 méter hosszú Aragyásza alagútbarlang (Cetăţile Rădesei), több tágas teremmel, tetejükön kéményszerű ablakokkal, helyenként láncokba kapaszkodva haladhatunk vagy létrákon kell másznunk. Ez már a kis-körút része, időhiány miatt ezt nem járjuk végig, hanem folytatjuk a nagy-körutat, a Meleg-Szamos szorosának a bejárását.
Az Aragyásza-barlang és kanyon kijáratánál az Aragyásza-patak a Feredő-patakkal (Feredeu) folyik össze, innen kezdődik a Meleg-Szamos szorosa, ez a folyó legfestőibb és legvadabb szakasza: 100 m-es sziklafalak közt tör utat magának a szűk folyóvölgyben. Megfordulunk, balra a Sárkány-zugban a Feredő-patak kis vízesé­sét láthatjuk. A Fortuna-ligetbe visszatérve hamarosan elhagyjuk az amúgy is járhatatlan Szamos-szorost, jó félórás kapaszkodó után felérünk a Belvedere sziklaerkélyre (1342 m). Alattunk 150 m függőleges sziklafal, szemben a másik oldal meredek sziklái, ezek mellett jöttünk el körutunk elején, észak felé távolabb a Sík-havas, a Tolvajkő és az Onceasa rét. Elhagyjuk a kilátót, erősen meredek ereszkedő következik, kis szerpentinen, apró kavicsos ösvényen. Lentről turistacsoport küszködik felfelé, félrehúzódunk, helyet engedve nekik a keskeny ösvényen, biztatjuk őket, hogy nincs már sok a tetőig. Elhaladnak mellettünk, most már rajtunk a sor, összeszedjük a bátorságunk, valahogy csak le kell jutni innen. Gyökerekbe, sziklákba kapaszkodunk, meg-megcsúszunk – nadrágunk bánja –, de jó félóra múlva már járhatóbb ösvényre érünk, nem annyira meredek. Elhaladunk egy cukorsüveg alakú sziklaoszlop mellett, majd az erdei út leér a Szamos partjára, átkelünk a vízen, a merészebbek kidőlt farönkön egyensúlyozva, mások mezítláb a vízben gázolva.
Mi se hittük, hogy képesek vagyunk e kalandos gyalogtúrára. Rendbeszedjük kissé öltözékünket, titkon fogadkozunk, hogy többet nem indulunk ilyen útra, de mi se gondoljuk komolyan. Az autókkal indulunk hazafelé, Ponor-Ék irányába, majd’ 3 óra az út Kolozsvárig. Útközben már fáradságot feledve, terveket szövünk a jövő heti kirándulásra, és a következő hétvége ismét a turistaösvényeken talál...