Téli túra az Ördögmalom-vízeséshez

December 8-án, vasárnap kora reggel álmosan, vacogva gyülekeztünk a Széchenyi téren a tél első igazi havas túrájára. Úti célunk a Dregán-völgyét uraló, 1792 m magas Bocsásza-csúcs és az Ördögmalom-vízesés volt.
A pányiki tetőn havazni kezdett, és rövidesen hófedte tájon haladtunk. A Dregán-völgyi víztározó gátján már 10 cm-es hóban csúszkáltak a kocsik. A Zarna erdészháztól a síkos út miatt nem lehetett autókkal továbbmenni, így újraértékelve a helyzetet, reális célként az Ördögmalom-vízesés maradt számunkra. Így is 27 km gyaloglásnak néztünk elébe...
A 22 túrázó vidáman indult neki a gyalogtúrának. A havas út egyik oldalán a víztározó hatalmas, a szélén már befagyott víztükre, a másik oldalon égbenyúló sziklák, hófehérbe öltözött fenyők kísértek. A víztározót elhagyva a csendet csak a Nagy-Sebes csobogása törte meg. A Cserepes (Ciripa) erdészházhoz közeledve meghitt hangulatunkat munkagépek zaja oszlatta­ el. Az utat feltúrták, nagy csöveket fektettek le, a patakmederben­ kotrógépek dolgoztak, vasárnap is folyt a természetromboló munka. Mikro-vízierőművet építenek, akárcsak Erdély számos más hegyi patakán. A hótakaró valamennyire elfedte az ember ejtette sebeket, de így is szomorú látvány volt.
A Cserepes erdészháztól következett túránk legnehezebb része. Térdig érő hóban kapaszkodtunk fel az 1253 m magasságban levő Ördögmalom-vízeséshez. A 25 m magas, kétlépcsős vízesés messzire hallatszó dübörgés helyett néma csendben fogadott. S habár hangja nem volt, a teljesen megfagyott vízesés egy mesebeli jégorgonára emlékeztetett.
A hideg miatt gyorsan elfogyasztott ebéd és rövid fényképezés után visszafelé indultunk. A völgybe visszaereszkedni sem volt gyerekjáték. A vízeséstől lefelé vezető ösvény kezdetben sziklák tövében haladt és kőomlásokon vezetett át, mi pedig csak sejtettük a talpunk alatti utat, hiszen a vastag hóréteg mindent elrejtett szemünk elől. Bátraké a szerencse! A már megfagyott havon csúszva-mászva, legtöbbször nadrágfékkel, szerencsésen visszajutottunk a kocsikhoz.
Habár egész nap fagyoskodtunk, a túra végén azért mindenkinek jólesett egy pohár hideg sör.